Hvorfor Er Kaffe Godt For Dig

Hvorfor er kaffe godt for dig? Her er 7 gode grunde

Kaffe er ikke bare et varmt skud af energi, det er også godt for dig.

I de seneste år, har forskere studeret effekterne af kaffe og kroppens helbred – og resultaterne de har fundet er ikke mindre end fantastiske.

Her er nogle af de gode grunde, til hvorfor du skal drikke mere kaffe.

 

1. Kaffe kan gøre dig smartere

Kaffe er ikke kun med til at holde dig vågen, det gør dig også smartere. Det vigtigste stof i kaffe er koffein, som virker stimulerende og er det mest brugte psykoaktive stof i verden. Koffeins primære mekanisme i hjernen er at den blokerer for virkningerne af en hæmmende neurotransmitter kaldet adenosin.

Ved at blokere for virkningerne af adenosin, så øger koffeinen faktisk de nauronale fyringer i hjernen og dermed frigivelsen af andre neurotransmittere som dopamin og noradrenalin (1). Mange kontrollerede forsøg har bevist de effekter som koffein har på din hjerne, det er blevet bevist at koffein kan få dig til at ændre humør, reagere hurtigere, bedre hukommelse og generelt forbedre dine kognitive funktioner (2).

 

2. Kaffe kan hjælpe med at forbrænde fedt

Jep den er god nok, kaffe kan hjælpe dig med at forbrænde fedtet og forbedre din overall fysiske præstation – det er også grunden til at du finder koffein, i det fleste kommercielle “fat burning” drikke og supplementer som er på markedet.

Koffein har en stimulerende effekt på centralnervesystemet som er med til at øge metabolisme og oxidationen af fedtsyrer (3). Derudover så forbedrer koffein din fysiske tilstand på flere måder bl.a. ved at mobilisere fedtsyrer fra fedtvæv (4).

Som om at disse fordele ikke skulle være nok, så er det blevet bevist i et studie, at der også er en sammenhæng mellem indtag af koffein og udholdenhed når det kommer til sport. Du bliver simpelthen i stand til at præstere bedre og i længere tid af gangen (5).

 

3. Kaffe sænker risikoen for at blive ramt af diabetes 2

Type 2 diabetes er en livsstilsrelateret sygdom, som har nået epidemiske proportioner i verden og ikke mindst i Danmark. De mange seneste år er folk som lider af sygdommen bare steget og steget. De seneste 10 år er antallet af danskere med diabetes fordoblet og det anslås at der i 2025 vil være over 600.000 danskere som har en diabetesdiagnose, det er endnu en fordobling (6).

Sygdommen er karakteriseret ved høje blodsukkerniveauer grundet insulinresistens eller en manglende evne til at producere insulin. I observationsstudier er kaffe gentagne gange blevet forbundet med en lavere risiko for diabetees. Reduktionen i risiko varierer fra 23% hele vejen op til 67% (7, 8).

En kæmpe undersøgelse har set på i alt 18 studier som tilsammen har næsten 500.000 deltagere. Hver ekstra kop kaffe om dagen sænkede risikoen for diabetes med 7%. Jo mere kaffe folk drak, desto lavere var risikoen (9).

 

4. Kaffe sænker risikoen for Alzheimers og Parkinsons

Ikke alene bliver du i bedre form af at drikke kaffe, men det kan også beskytte din hjerne når du bliver ældre. Alzheimers er den mest almindelige neurodegenerative lidelse i verden og den førende årsag til demens (10). Et studie har vist at folk som drikker kaffe, har op til 60% lavere risiko for at blive ramt af Alzheimers og demens (11).

Parkinsons er den anden mest almindelige neurogenerative lidelse i verden. Et andet studie har vist at kaffe kan nedsætte risikoen for Parkinsons med 32-60% (12).

 

5. Kaffe er ekstremt god for din lever

Leveren er et vigtigt organ, som udfører hundredevis af vitale funktioner i kroppen. Leveren er meget sårbar overfor overindtag af alkohol og fruktose.

Skrumpelever er slutstadiet af skader på leveren, som er forsaget af alkoholisme og hepatitis, hvor levervæv stort set er blevet erstattet af arvæv.

Flere undersøgelser har vist, at kaffe kan nedsætte risikoen for skrumpelever med så meget som 80% – den stærkeste effekt blev set hos dem som drak fire eller flere kopper om dagen (13, 14)

 

6. Kaffe kan nedsætte din risiko for at dø tidligt

Mange mennsker tror at kaffe er usundt. Det er ikke overraskende, da man umuligt kan tro på at en kulsort drik kan være sund og god for din krop. I en meget stort studie blev det at drikke kaffe forbundet med en lavere risiko for død (alle årsager) (15).

 

7. Kaffe er proppet med næringsstoffer og antioxidanter

Kaffe er ikke bare sort vand. Mange af de næringsstoffer der er i kaffebønnerne, når faktisk ned i din kop kaffe når den er blevet brygget. En almindelig kop kaffe indeholder dermed en ganske anstændig mængde af vitaminer og mineraler (16).

En kop kaffe indeholder:

  • 6% pantothensyre (vitamin B5)
  • 11% riboflavin (vitamin B2).
  • 2% niacin (B3) og thiamin (B1).
  • 3% kalium og mangan

Disse tal synes nok ikke så meget, men hvis du drikker afskillige kopper i løbet af en dag, så løber det hurtigt op. Udover ovenstående indhold så indeholder kaffe også store mængder af antioxidanter. Faktisk er kaffe the største kilde af antioxidanter, større end både frugter og grøntsager tilsammen (17. 18).

 

8. Til slut – læser du stadig med?

Selvom kaffe i moderate mængder er godt for dig, så kan det stadig være skadeligt at drikke alt for meget af det. Vi vil gerne påpege af nogle af de undersøgelser vi har refereret til er epidemiologiske af natur. Sådanne undersøgelse kan kun vise en sammenhæng, de kan ikke bevise at det var kaffe som foresagede resultaterne.

For at sikre at bevare de sundhedsmæssige fordele drikken har, så lad endelig vær med at tilsætte sukker eller andet usundt i din kaffe. Hvis kaffe har en tendens til at påvirke din søvn, så skal du ikke drikke det efter kl. 14. God fornøjelse med dit kaffedrikkeri!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *